12 Things That Happen to Your Body When You Eat Eggs

Apa Yang Kita Boleh Belajar Daripada Polisi Perumahan Singapura

Oleh:Tajul Rijal Annuar

Beberapa minggu lepas saya ke Singapura, melawat mak-mak saudara saya yang sakit. Sebenarnya, kesemua adik beradik Mak saya kecuali arwah Mak Long adalah warganegara Singapura. Jadi keluarga saya memang biasa sangat ke sana.

Jadi, hari ni saya nak cerita sikit pasal perumahan di Singapura. Sebenarnya, kita ni ada love-hate relationship dengan Singapura.

Pantang kalau kita dengar negara jiran kita lebih dari kita dan Singapura pun macam itu juga. Hahahah.

Walaupun saya ini nasionalis, lagilah tak berapa minat pemerintahan dinasti Lee, tetapi, ada beberapa perkara kita boleh belajar dari mereka!

Ada sesetengah bab mereka berjaya, dan kita tidak. Jadi, kita perlu belajar.

Satu perkara yang menarik dengan Singapura adalah perumahan awamnya. Kalau di Malaysia, rumah awam ini sinonim sebagai rumah kos rendah yang buruk dan tak terjaga.

Apabila ada kemampuan, tak ada yang mahu duduk di rumah awam. Tapi jika ada peluang, semua mahu memiliki rumah awam kerana harganya yang rendah.

Asas Polisi Perumahan Singapura

Di Singapura, perumahan awam di panggil flat HDB. HDB adalah singkatan kepada Housing Development Board, iaitu sebuah badan pengurusan yang membina dan menguruskan perumahan untuk rakyat Singapura.

Kita perlu tahu di Singapura, 80% penduduknya tinggal di perumahan HDB dan cuma 20% yang tinggal di perumahan persendirian (private housing). Bahasa mudahnya, 80% mereka ini tinggal di rumah awam dan 20% dari mereka tinggal di rumah mahal pemaju swasta.

Menarik, kan? Sedangkan di Malaysia, untuk mendapat rumah di bawah program kerajaan, memang kita tahu, amatlah susah sekali.

Polisi perumahan Singapura ini sebenarnya sudah berjalan lama. Tapi ianya menjadi berjaya ketika zaman mendiang Lee Kuan Yew. Pemerintah Singapura meletakkan polisi perumahan rakyat sebagai perkara utama dalam pemerintahan mereka.

Asas untuk polisi perumahan HDB ini sebagaimana dikatakan mendiang Lee Kuan Yew:

“Saya inginkan masyarakat yang memiliki rumah. Saya sudah melihat perbezaan antara rumah kos rendah yang tidak dijaga dengan baik dengan rumah yang pemiliknya berbangga dengan rumahnya. Dan saya yakin, jika setiap keluarga memiliki rumah, negara kita ini akan stabil dan makmur.”

“Saya melihat pengundi terutama di kawasan bandar menentang kerajaan dan saya yakin sepatutnya penghuni rumah menjadi pemilik rumah, dan jika tidak kita tidak akan mengecap kestabilan politik.”

“Matlamat penting saya antara lainnya adalah untuk memberi ‘ekuiti’ terhadap ibu bapa kepada anak-anak lelaki yang berkhidmat di dalam program Khidmat Negara, untuk mempertahankan Singapura. Jika keluarga askar kita tidak memiliki rumah, dia akan berpendapat bahawa dia hanya berjuang mempertahankan kekayaan orang kaya sahaja. Saya percaya perasaan memiliki ini (pemilikan rumah) adalah asas penting dalam masyarakat baru kita yang tidak ada dalam sejarah yang lain.” (Nota: semua pemuda lelaki Singapura wajib menjalani Khidmat Negara).

Polisi perumahan Singapura ini adalah berteraskan aspek berikut:

1. Perumahan sebagai asas kestabilan
2. Mampu milik kepada semua
3. Sekuriti kewangan dan kecukupan ketika pencen
4. Mencapai aspirasi: kualiti dan kepelbagaian
5. Memupuk sifat kekeluargaan yang kuat dan integrasi sosial

Boleh baca lanjut di sini – LKYSchool of Public Policy.

Secara amnya, polisi perumahan Singapura bukan hanya untuk rakyat miskin tetapi untuk semua rakyat sebagai aspek penting dalam menjaga kestabilan negara.

Jenis-jenis flat HDB dan julat harga

Harga bergantung kepada lokasi dan saiz. Secara ringkas, rumah 3 bilik + 1 stor/ bilik kebal (yup, ada bilik kebal kalau kena bom!) dalam julat harga RM250K- RM400K bergantung kepada lokasi.

Gaji graduan sana sama seperti Malaysia (tidak mengambil faktor tukaran mata wang), bermula dari lingkungan SGD2500.

Dan kalau ikut gaji setempat dibandingkan dengan harga rumah mereka, memang sangat mampu untuk beli terutamanya bila kelayakan pembelian lebih diutamakan kepada pasangan berkahwin.

Atas sebab itulah saya pelik bagaimana sepupu saya muda-muda lagi boleh beli rumah.

Konsep Pembinaan Flat HDB

Singapura kan ciput je, sudah tentulah mereka tidak mampu sediakan rumah bertanah. Jadi, flat HDB mereka adalah rumah apartmen.

Biasanya flat HDB didirikan sebagai komuniti satelit yang dibina lengkap dengan kemudahan asas.

Dalam satu komuniti flat HDB, akan turut disediakan sekolah, kemudahan sukan dan riadah, kedai runcit, pusat ibadat , medan selera dan lain-lain kemudahan.

Di setiap apartmen, aras paling bawah dipanggil void space. Ianya adalah ruang komuniti. Tidak ada rumah di aras bawah.

Kalau di sana , saudara mara saya panggil tempat itu kolong. Kolong ini sengaja dibina sebagai ruang untuk komuniti berintegrasi. Ianya boleh diguna dengan izin oleh penduduk sama ada untuk tujuan perkahwinan, kematian dan keramaian.

Di sini saya bawakan gambar flat HDB yang ada.

Apa yang saya faham mengenai polisi perumahan Singapura

Setiap keluarga hanya boleh beli satu sahaja flat HDB.

Satu keluarga hanya boleh memiliki SATU SAHAJA rumah HDB. Tak boleh lebih. Nak beli rumah lain boleh? Boleh beli rumah persendirian iaitu rumah swasta.

Ada had pendapatan untuk pembelian HDB flat?

Ada. Rujuk gambar.

Ada keutamaan kepada golongan tertentu?

Ada. Keutamaan diberikan kepada mereka yang sudah berkahwin dan belum mempunyai rumah lagi.

Selain daripada itu ada banyak lagi sebab anda diberikan keutamaan dan bukan hanya disebabkan pendapatan sahaja.

Tetapi atas sebab keadaan keluarga. Ianya lebih memberikan fokus kepada keadaan keluarga pembeli. Boleh rujuk gambar.

Apa kelayakan am untuk beli rumah HDB?

Rujuk gambar. Secara am, sama sahaja macam rumah di bawah skim kerajaan.

Insentif kerajaan Singapura memudahkan pembelian rumah

Macam Malaysia mereka boleh keluarkan sebahagian CPF (di Malaysia, EPF) untuk membeli rumah. Selain itu ada beberapa diskaun lagi diberi bergantung pada pakej.

Nak tahu lanjut, boleh baca di http://www.hdb.gov.sg/

Sebenarnya, apa yang dibuat oleh kerajaan Singapura adalah menekankan aspek pemilikan rumah. Bagi mereka, terutama parti pemerintah, mereka boleh kalah pilihanraya jika rakyat marah tentang isu pemilikan rumah.

Polisi pemilikan rumah mereka menjaga hak rakyat untuk memilik rumah dan kerajaan sendiri yang mengawal harga rumah.

Apa yang baik daripada polisi ini?

1. Kawalan harga rumah

Rumah HDB dikawal kerajaan. Harganya terkawal. 80% penduduk Singapura tinggal di perumahan HDB.

2. Kawalan pemilikan rumah

Setiap keluarga cuma boleh ada satu sahaja rumah. Jika nak lebih beli dari pemaju swasta yang harganya mahal dan rumahnya mewah. Jadi tak timbul isu rumah dibeli oleh pelabur secara berjemaah dan menzalimi rakyat marhaeeeeeeeeennnnnn (saja tulis macam ni.)

3. Integrasi rakyat

Antara tujuan asas polisi HDB dirangka adalah untuk membina integrasi. Maksudnya dalam satu komuniti, peratusan penduduk mengikut etnik dikawal supaya setiap kaum bercampur dan seimbang. Sebenarnya, kalau dilihat dari sudut lain, ianya juga adalah cara untuk mengawal pengundi.

4. Kemudahan yang sempurna.

Flat HDB dibina mengikut konsep komuniti satelit. Maksudnya dalam satu komuniti HDB mesti lengkap segala kemudahan asas agar tidak sesak dan serabut.

Macam saya cakap tadi, rumah HDB bukan untuk orang miskin sahaja. Tujuannya untuk memberikan perumahan sempurna mampu milik kepada setiap rakyat. Sebagai contoh, rumah sepupu saya kalau di Malaysia adalah setaraf kondo! Lengkap dengan kemudahan setempat dan workmanship yang baik!

5. Menjaga aspek sosial

Salah satu aspek polisi HDB sebenarnya adalah untuk menjaga aspek sosial masyarakat. Contohnya skim 3 generasi adalah khas untuk keluarga yang ada atuk-nenek, ibu ayah dan cucu tinggal serumah.

Rumah HDB jenis ini diberi 2 buah bilik tidur utama dan bersaiz lebih besar. Kenapa? Kerana tujuannya supaya anak-anak menjaga mak ayah mereka!

Perkara Lain Yang Tidak Diambil Kira Tetapi Sangat Penting

1. Singapura ciput je saiz dia.

Ini hujah biasa. Sudah tentu Malaysia lebih besar. Singapura ini lebih sikit je dari Melaka. Sudah tentu Singapura ini ibarat bandar sahaja. Bukannya negara yang besar pun dah lebih mudah untuk membangunkan negara yang bersaiz kecil.

2. Rakyat Singapura tak ramai

Malaysia 30 juta orang bhai. Singapura dalam 5 juta lebih je.

3. GST mereka mahal. Cukai mahal.

Tak silap GST 7%. Tetapi GST mereka banyak dapat balik.

4. Banyak gile nak kena bayar. Macam-macam bayaran ada.

Tempat letak kereta di rumah sendiri pun pakai kupon parking derr.

5. Sistem pengangkutan yang bagus

Sistem pengangkutan punya superb tak payah ada kereta. Jadi tak perlu pun guna gaji guna kereta dan boleh ada simpanan lebih untuk beli rumah.

Dan banyak lagi hujah-hujah lain kita boleh hamburkan.

Apa Malaysia Boleh Belajar

Sekarang ini, masalah perumahan mampu milik betul-betul menghantui rakyat bandar. Rakyat di kampung mungkin kurang terasa sedikit.
Tetapi mereka yang duduk di bandar sangat terasa.

Bukan nak kata apa kerajaan buat sekarang tak baik. Tapi boleh diperbaiki lagi.

Harga rumah di kawasan bandar besar contohnya di Lembah Kelang kadang-kadang tak masuk akal!

Betul, kerajaan ada buat rumah-rumah skim kerajaan seperti PR1MA dan lain-lain. Tetapi jumlah yang ada adalah sedikit berbanding permintaan yang ada. Tanah pula harganya mahal dan ada tanah-tanah yang dimiliki agensi kerajaan dijual kepada pemaju untuk dimajukan.

Di Singapura, Akta Pengambilan Tanah diperkenalkan di mana kerajaan berhak mengambil tanah kerajaan yang ada untuk dimajukan menjadi rumah HDB. Jadi tanah yang ada adalah murah maka mereka boleh menjual kepada rakyat dengan harga lebih murah daripada pasaran!

Tapi, apa pun, kerajaan pun janganlah ingat mereka ni pemaju perumahan. Mengira pada jumlah untung.

Keuntungan itu wajib ada tapi untuk biaya pengurusan. Bukan mengambil langkah seperti pemaju swasta pula. Itulah sebab orang tengok tak ada beza pun harga rumah PR1MA dengan rumah pemaju swasta.

Jadi, cadangannya adalah.

1. Agensi kerajaan yang memiliki tanah yang luas dilarang menjual tanah tersebut kepada pemaju swasta.

Tak kisahlah mana-mana agensi, Baitulmal ke, Zakat ke, Polis ke, atau lain-lain, ada yang memiliki tanah dan kadang-kadang di kawasan-kawasan utama.

Dari segi keuntungan, amatlah berbaloi untuk diberikan kepada swasta. Dan kenapa harga rumah mahal adalah kerana tanah itu mahal.

Tetapi jika agensi kerajaan mahu jualkan pun, perlu ditukarkan dengan nilai sama rata di kawasan penempatan utama. Boleh dapat tanah yang luas dan lebih banyak rumah boleh dibina.

Apabila tanah dapat diperolehi pada harga lebih murah, maka lebih banyak rumah dapat dibina pada harga berpatutan.

Tanah-tanah itu tadi perlu diletakkan di bawah kawal selia Kementerian Perumahan dan dibangunkan oleh SPNB sahaja.

Kesemua bank-bank tanah disatukan dan diletakkan di bawah satu badan. Contohnya, tanah milik Zakat, atau MARA, wajib diletakkan di bawah seliaan Kementerian Perumahan.

2. Kawalan ketat terhadap permohonan rumah kerajaan.

Berikan keutamaan kepada mereka yang sudah berkahwin dan mempunyai anak untuk memiliki rumah. Sebuah keluarga tidak boleh memiliki lebih daripa sebuah rumah kerajaan.

Wujudkan jabatan audit khas untuk memantau pemilikan tanah kerajaan dan pembinaan serta pemilikan rumah kerajaan.

Audit wajib ada supaya ketelusan dalam pengurusan dapat dijamin.

Tidaklah nanti berbunyi pengarah ini ada rumah sekian-sekian banyak padahal tidak layak pun. Orang sebegitu sewajarnya diikat masuk guni dan di campak ke dalam Sungai Kelang je.

3. Untuk meminimumkan kos, boleh laksanakan skim built-to-order.

Sebenarnya sekarang pun sudah ada.

Tetapi mungkin boleh ditambah baik di mana unit-unit rumah dijual dahulu sehingga 70%-80% sebelum mula dibina.

Maka kos permulaan untuk kerajaan keluarkan menjadi kurang kerana sudah dibiayai oleh bank. Aspek teknikalnya boleh dibincang dengan orang lebih pakar.

4. Mudahkan proses pembelian dan pinjaman.

Mudahkan pembelian dan tidak seketat bank. Mudahkan juga pada bahagian bayaran muka dan sebagainya.

Selain daripada langkah-langkah ini banyak lagi cadangan lain boleh dibuat contohnya, perbanyakkan rumah di kawasan yang mempunyai jaringan pengangkutan supaya pembeli tidak perlu memiliki kereta.

Penutup

Ini apa yang saya lihat dan baca serta kaji. Sudah tentu keadaan di Malaysia tidak sama berbanding Singapura.

Sudah tentu kita boleh mengatakan rakyat Malaysia bukan hanya di bandar sahaja. Betul. Saya tidak naïf. Tetapi banyak penambahbaikan yang boleh dibuat jika kita melihat aspek yang boleh digunapakai di sana.

Saya fikir, jika kerajaan sendiri melalui agensi-agensi yang bernaung di bawahnya serta melalui polisi serta akta yang di kawal ketat, rumah mampu milik yang selesa boleh disediakan kepada rakyat dalam jumlah yang sesuai, dan akhirnya, saya yakin, harga pasaran hartanah juga akan jatuh.

Apabila 40%-50% rumah di Lembah Klang adalah daripada projek kerajaan, dengan harga yang mampu milik, sudah pasti permintaan kepada projek perumahan swasta yang tak masuk akal harganya akan terganggu. Ini akan memaksa pemaju untuk bersaing pula dengan harga yang ditawarkan kerajaan.

Dan jika mereka tidak bersaing pun, mereka boleh saja terus membina rumah pada harga mewah kerana segmen pasaran mereka adalah untuk golongan tersebut, tanpa menjejaskan pun permintaan rumah mampu milik oleh rakyat yang lain.

Semoga tulisan saya yang panjang ini memberi impak dan kebaikan untuk Malaysia.

Source: TheVoket (26th April 2017)

Why we need ‘useless’ knowledge

by: Mohamad Firdaus Raih

The research Nur Adlyka Annuar (sitting from left) and her colleagues are doing is curiosity driven and therefore, it is considered as basic research

ON April 4, Nur Adlyka Annuar, an astronomy PhD candidate at Durham University, received a congratulatory letter from Prime Minister Datuk Seri Najib Razak for her part in the discovery of a supermassive black hole. Like many other Malaysians, I take pride in her achievement and wish her the best for the future. I am not going to elaborate on the subject of black holes, but I would like to centre our discussion on the nature of Adlyka’s topic of study.

In Malaysia, research being carried out in the universities and research institutes can generally be divided into fundamental or basic research, and applied research. So what are the differences between these two streams of research?

Basic research, as the name implies, is the acquisition of knowledge about the fundamental workings of our natural world. It aims to answer questions that are usually curiosity driven, such as, “Why is our sky blue?; How do we get a disease?; What are those twinkling lights we see in the night sky?; Why/How does a firefly flash/glow?; How does the body turn food into energy?” and others like it. The questions that can stem from our curiosity are perhaps endless and there will always be new questions as we understand new things.

Applied research on the other hand takes on the knowledge that is acquired from basic research and develops that knowledge into a useful application such as a technology or a technique. But let’s not dwell on definitions and instead look at some real-world examples.

Nur Adlyka’s research into black holes appears to have no apparent use except in terms of knowledge value — so now you know that there is a huge black hole a few million light years away. Many of us are not even concerned with what goes on in our own neighbourhoods, this makes a place that is not even reachable within our lifetime as hardly something that would spark our interest. The research Adlyka and her colleagues are doing is curiosity driven and therefore it is considered as basic research. Nevertheless, such knowledge may have uses that we may not yet be aware of.

The most expensive scientific infrastructure (I dare not call it an instrument) ever constructed, the Large Hadron Collider (LHC), basically just accelerates very, very small objects of matter called particles and crashes them into each other in order to see what happens. Again, there appears to be nothing that can be gained commercially in return for the tens of billions of dollars invested in the LHC except furthering our understanding of the world around us. But yet, developed nations and funding agencies are spending millions and billions of dollars to support fundamental research that has no apparent use.

One of my favourite stories on basic research and applied research is the one about the discovery of antibiotics. Sir Alexander Fleming, the biologist who is credited with the discovery of antibiotics, observed that bacteria he was trying to culture were not able to grow near a mould that had contaminated his culture plates. He translated this to mean that the mould was producing something that was preventing bacterial growth. However, it was Lord Howard Florey and Sir Ernst Chain who took that knowledge and developed it into the application of antibiotics that we know of today. All three were jointly awarded the Nobel Prize in Physiology or Medicine in 1945.

Another story that has had a large impact on humankind is the discovery of Röntgen radiation. Wilhelm Röntgen was the first winner of the Nobel Prize for Physics in 1901. He was experimenting with vacuum tubes when he chanced upon the discovery of the rays named after him. A few weeks after his discovery of the mysterious rays emanating from the vacuum tubes, he was able to take a photograph using them. The photograph was that of his wife’s hand, or specifically, an image of the bones in his wife’s hand. Not knowing what these rays were, he had named them X-rays, the X in reference to it being something unknown. X-rays and antibiotics have probably saved hundreds of millions of lives since their first use in medicine until the present day.

Basic research contributes to the foundation of our collective knowledge as a species.

Despite what may seem like a waste of funds, knowledge from basic research is the cornerstone that has enabled numerous disruptive innovations that we use in our daily lives. However, is our approach to science and research funding in Malaysia duly considering the impact that fundamental research can bring forth? Or are we arrogant enough to think that we can know which knowledge is going to be useless and which ones will be useful and thus only fund those that will be of perceived future use?

I do not disagree that applied research is necessary. The story about the discovery and following deployment of antibiotics for treating bacterial infections clearly demonstrates how applied research is necessary to capitalise on the fundamental knowledge gained from basic research. But are we just focusing too much on applied research for what we think are quick return of investments for R&D?

Malaysia is definitely not lacking in the talent to carry out world class research, even in areas of basic research that are at the boundaries and forefront of human knowledge. Adlyka and many others like her are testament to this fact. It is our responsibility as Malaysians to support such endeavours, be it in the financial sense or in the form of infrastructure and moral support. Basic research has the potential to bring pride and riches to the nation. But we must first have the humility to accept how little we know and as a result, strive to understand more.

The Nobel laureate and physicist Richard Feynman once wrote on a blackboard: “What I cannot create, I do not understand”. It is time for us to want to understand, and from there we can hope to create great and wonderful things. It is from basic research that we can bring about revolutionary innovation. We must aim to create new machines and applications, and not forever be doomed to incrementally make improvements to an old machine.

The writer is a bioinformatician and molecular biologist with the Faculty of Science and Technology and a Senior Research Fellow at the Institute of Systems Biology, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Source: NSTonline (12th April 2017)

26 time-management tricks

by: Shana Lebowitz

Most people learn time management the hard way: by trial and error.

Étienne Garbugli, a Montreal-based product and marketing consultant and the author of “Lean B2B: Build Products Businesses Want,” distilled the lessons he wishes he’d known when he was 20.

He created the following presentation, posted to SlideShare, which we’ve shared here with his permission.

This is an update of an article originally posted by Max Nisen and Jenna Goudreau.

Source: The Business Insider (6th July 2016)